A Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség (KMPSZ) levlele a
bevezetés előtt álló, a nemzetiségi iskolák elemi osztályai számára kidolgozott új állami normatíva kapcsán
Міністру освіти і науки України
п. Гриневич Л. М.
Шановна Ліліє Михайлівно!
Закарпатське угорськомовне педагогічне товариство (ЗУПТ) звертається до МОН України стосовно імплементації нового Державного стандарту початкової освіти для шкіл з мовою навчання національних меншин. Згідно положень Концепції Нової школи серед ключових компетентностей для нової української школи є наступні:
- 01/ спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами;
- 02/ спілкування іноземними мовами;
- 07/ соціальні і громадянські компетентності.
Ці положення вітають та повністю підтримують педагогічні колективи, батьківська громадськість шкіл з мовою навчання національних меншин. Рахуємо, що для всіх громадян України в одинаковій мірі має бути забезпечене право на здобуття освіти на всіх рівнях за одинаковоими принципами. Проаналізувавши положення Державного стандарту початкової освіти (1-4 класів), слід відзначити, що цей принцип порушується, що деталізується у таблиці:
Пункти Державного стандарту |
Примітки |
6. Вимоги до обов’язкових результатів навчання визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності. 7. До ключових компетентностей належать: 1) вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях; |
1) Вимогои щодо вільного володіння державною мовою учнями шкіл з мовою навчання національних меншин, для яких державна мова є другою, є вимогою, що суреречить принципам педагогіки та принципу рівності доступу до навчання всіх громадян, не може бути реалізованою на відповідному рівнію |
2) здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння навичками міжкультурного спілкування; |
2) вимоги щодо компетентностей з рідної мови (у разі відмінності від державної) в порівнянні з державною є заниженими. Тут необхідне ідентичне формулювання до положень пункту 1). |
7. До ключових компетентностей належать: 2) здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння навичками міжкультурного спілкування; |
Концепція нової школи відносить до ключових компетентностей спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами та спілкування іноземними мовами. Проте для шкіл з мовою навчання корінних народів та національних меншин
|
Враховуючи право всіх громадян на рівний доступ до освіти, ЗУПТ звертається до МОН України з проханням внести корективи до відповідних стандартів та розробити типові навчальні плани, які забезпечать реалізацію цього права. ЗУПТ пропонує наступний навчальний план.
|
Назва освітньої галузі |
Кількість годин на рік |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 клас |
2 клас |
3 клас |
4 клас |
разом |
||
|
Інваріантний складник |
|||||
|
Мовно-літературна, у тому числі: |
385 |
385 35 |
385 35 |
385 35 |
1645 |
|
українська мова та література |
175 |
175 |
210 175 |
210 175 |
|
|
мова та література відповідного корінного народу або національної меншини та іншомовна освіта** |
210 175 35 |
210 175 70 |
175 175 70 |
175 175 70 |
|
|
Математична |
140 |
140 |
140 |
140 |
560 |
|
Природнича + соціальна і здоров`язбережувальна + громадянська та історична + технологічна + інформатична |
105 |
175 |
175 210 |
175 210 |
770 |
|
Природнича |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
|
Соціальна і здоров’язбережувальна |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
|
Громадянська та історична + угорське народознавство |
35 |
35 |
35 +35 |
35 +35 |
|
|
Технологічна |
|
35 |
35 |
35 |
|
|
Інформатична |
|
35 |
35 |
35 |
|
|
Мистецька |
70 |
70 |
70 |
70 |
280 |
|
образотворче мистецтво |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
|
музика та співи (співи рідного народу) |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
|
Фізкультурна* |
105 |
105 |
105 |
105 |
420 |
|
Варіативний складник |
|||||
|
Додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
|
|
35 |
35 |
70 |
|
Загальнорічна кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи) |
805 |
910 |
980 980 |
980 |
3675 |
|
Гранично допустиме тижневе/річне навчальне навантаження здобувача освіти |
20/700 |
23/815 |
25/805 |
25/805 |
93/3255 |
В даній таблиці кількість годин на рік у випадку рядків 5, 6 деталізовано в підрядках. Для реалізації даної концепції необхідне фінансування додаткових годин для шкіл з мовою навчання національних меншин, а також підняття гранично допустимого річног навчалього навантаження здобувача освіти.
З метою деталізації даних таблиці звертаємо увагу на наступне:
- в рядках, де за даним класом вказані різні числа, у верхніх рядках є число, що відповідає типовому розподілу годин держстандарту, а наступні, які пропонуються ЗУПТ; сумування ведеться за пропозиціями ЗУПТ
- в рядку 3 замість «мова та література відповідного корінного народу або національної меншини та іншомовна освіта» просимо окремо виділити пункти «мова та література відповідного корінного народу або національної меншини» та «іншомовна освіта»;
- на вивчення державної та рідної мов пропонується відвести одинакову кількість годин;
- обов`язковим компонентом навчальних планів шкіл з мовою навчання національних меншин має бути іншомовна освіта: катеогрично відхиляємо пропозиції, щодо віднесення рідної мови до категорії іншомовної (пункт 23. Державного стандарту)
- з метою реалізації соціальних і громадянських компетентностей учнів щкіл з мовою навчання національних меншин важливим є включення до програм з громадянської та історичної освіти пограми з угорського народознавства.
Просимо МОН України розглянути подані пропозиції та надати право на вибір даного навчального плану для шкіл з мовою навчання національних меншиш. Необхідна деталізація відповідних навчальних планів та вимог щодо відведення мінімальної кількості годин для вивчення державної, рідної та іноземної мов у школах з мовою навчання національних меншин, адже при децентралізації освітнього простору та наданні прав громадам стосовно вибору навчальних планів, програм та стандартів, можуть бути порушені права учнів на здобуття відповідних знань у випадку, коли даний навчальний заклад відноситься до громади, де нема можливостей додаткового фінансування цих закладів та є небезпека у вилученні певних освітніх програм.
м. Берегово,
29 березня 2018 р.
З повагою
Орос І. І.
Голова ЗУПТ
Копію листа надсилаємо:
Президенту України п. Порошенко П. О.; Прем’єр-міністру України п. Гройсман В. Б.; Міністру закордонних справ України п. Клімкін П. А.; Віце-прем'єр-міністру з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України п. Климпуш-Цинцадзе І. О.; Заступнику міністра Освіти і науки України п. Хобзей П. К.; Депутату Верховної Ради України п. В. І. Брензович; Директору Департаменту загальної, середньої та дошкільної освіти МОН Українип. Кононенко Ю. Г.; Директору Департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА п. Сопкова Г. І.; Директору Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти п. Т. В. Палько
А також:
Прем’єр-міністру Угорщини Віктору Орбан; Міністру закордонних справ Угорщини Петру Сіярто; Міністру людських ресурсів Угорщини Золтану Балог;
Державному секретарю з питань освіти Міністерства людських ресурсів Угорщини Ласло Палкович; , Держсекретарю Угорщини, відповідальний за національну політику в угорському уряді Потапі Арпад-Яношу
Ukrajna oktatási és tudományos miniszterének
Hrinevics L.M. asszonynak
Tisztelt Lilija Mihajlivna!
A Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség (KMPSZ) Ukrajna Oktatási és Tudományos Minisztériumához fordul a nemzetiségi iskolák elemi osztályaiban bevezetésre kerülő Állami szabvány implementációjával kapcsolatban. Az Új iskola program koncepciója a következő kompetenciákat tartja kulcsfontosságúnak:
- 01/ beszélni az államnyelvet és az anyanyelvet, ha az különbözik az államnyelvtől,
- 02/ beszélni idegen nyelveken,
- 07/ elsajátítani a szociális és állampolgári kompetenciákat.
A nemzetiségi iskolák pedagóguskollektívái, szülői tanácsai üdvözlik és támogatják ezeket a rendelkezéseket. Úgy gondoljuk, hogy Ukrajnának minden állampolgára számára az egyenlőség elve alapján egyenlő jogokat kell biztosítani az oktatás minden területén. Az elemi iskola (1–4 osztály) Állami szabványa programját elemezve úgy látjuk, hogy ez az elv sérül, amit az alábbi táblázat tételesen elemez:
Az Állami szabvány pontjai |
Megjegyzéseink |
6. Az oktatás kötelező eredményeinek követelményei kompetencia alapúak, melynek alapjai a kulcsfontosságú kompetenciák. 7. A kulcsfontosságú kompetenciákhoz tartoznak: 1) az államnyelv teljes körű ismerete, mely magába foglalja a gondolatok, érzések szóbeli és írásbeli kifejezését, a tanuló képességét arra, hogy pontosan és részletesen értelmezze a tényeket, az olvasás és szép kiejtés szeretetét, az elsajátított nyelv szerepét a beszédben és a kulturált önkifejezésben, az élet minden területén használni az ukrán nyelvet mint anyanyelvet. |
1) A nemzetiségi iskolák tanulói számára nem lehet az ukrán anyanyelvűekkel azonos feltételeket szabni az államnyelv oktatása terén, mert számukra az államnyelv második nyelv, így ez az elvárás ellentmond a pedagógia elveinek, az állampolgárok egyenlő elven alapuló oktatásának. |
2) a tanuló képes legyen kommunikálni anyanyelven ( amennyiben az eltér az államnyelvtől) és idegen nyelveken, ami az anyanyelv aktív használatát jelenti, különböző kommunikatív szituációkban, a mindennapi életben, az oktatás folyamatában, a közösségek kulturális életében, ismerni az egyszerű kifejezéseket idegen nyelven, beszélni különböző életszituációkban, ismerni a nemzetközi társalgás alapjait. |
2) az anyanyelvi kompetenciák (ha az eltér az államnyelvtől) összehasonlítva az államnyelv kompetenciáival alacsonyabb színvonalúak. Itt az 1. pont kompetenciáival azonos megfogalmazást javaslunk. |
7. A kulcsfontosságú kompetenciákhoz tartoznak: 2) a tanuló legyen képes anyanyelven kommunikálni (amennyiben az eltér az államnyelvtől) és idegen nyelveken is, ami az anyanyelv aktív használatát jelenti, különböző kommunikatív szituációkban, a mindennapi életben, az oktatás folyamatában, a közösségek kulturális életében, ismerni az egyszerű kifejezéseket idegen nyelven, beszélni különböző életszituációkban, ismerni a nemzetközi társalgás alapjait. |
Az Új iskola program koncepciója a kulcsfontosságú kompetenciákhoz sorolja az államnyelv (és az anyanyelv, ha az eltérő) mellett az idegen nyelvek ismertetét. Ellenben az őshonos népek és a kisebbségek nemzetiségi iskoláiban
|
Figyelembe véve, hogy minden állampolgárnak egyenlő joga van az oktatáshoz, a KMPSZ azzal a kéréssel fordul Ukrajna Oktatási és Tudományos Minisztériumához, hogy foganatosítsanak korrekciókat az adott szabványokban és dolgozzanak ki olyan óraterveket, melyekben biztosítják ennek a jognak a végrehajtását. A KMPSZ a következő óratervet javasolja.
|
Az oktatási ágazat megnevezése |
Éves órakeret |
||||||
1. osztály |
2. osztály |
3. osztály |
4. osztály |
Összesen |
|
|||
Invariatív rész |
||||||||
1. |
Nyelvi-irodalmi, melyhez tartoznak: |
385 |
385 35 |
385 35 |
385 35 |
1645 |
|
|
2. |
ukrán nyelv és irodalom |
175 |
175 |
210 175 |
210 175 |
|
||
3. |
Az őshonos népek és nemzetiségi kisebbségek nyelve és irodalma és más nyelvű oktatás** |
210 175 35 |
210 175 70 |
175 175 70 |
175 175 70 |
|
||
4. |
Matematika |
140 |
140 |
140 |
140 |
560 |
|
|
5. |
Természettudományi+szociális és egészségmegőrzési+állampolgári és történelmi+technológiai+informatikai |
105 |
175 |
175 210 |
175 210 |
770 |
|
|
|
Természettudományi |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
|
|
|
Szociális és egészségmegőrzési |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
|
|
|
Állampolgári és történelmi+magyar népismeret |
35 |
35 |
35 +35 |
35 +35 |
|
|
|
|
Technológiai |
|
35 |
35 |
35 |
|
|
|
|
Informatikai |
|
35 |
35 |
35 |
|
|
|
6. |
Művészeti |
70 |
70 |
70 |
70 |
280 |
|
|
|
rajz |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
|
|
|
ének és zene (népdalok) |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
|
|
7. |
Testnevelés* |
105 |
105 |
105 |
105 |
420 |
|
|
Variatív rész |
||||||||
|
Pluszórák az oktatási ágazat tantárgyainak oktatására, választott tantárgyakra, individuális konzultációkra és csoportos munkák levezetésére |
|
|
35 |
35 |
70 |
|
|
|
Éves órakeret, mely a költségvetésből finanszírozott (csoportbontás nélkül) |
805 |
910 |
980 |
980 |
3675 |
|
|
|
Megengedett heti,évi órakeret az oktatásban részt vevők számára |
20/700 |
23/815 |
25/805 |
25/805 |
93/3255 |
|
|
Az adott táblázat 5., 6. pontjában szereplő éves órakeret tételesen fel van sorolva az alpontokban. A nemzetiségi kisebbségek oktatásában részt vevők számára ennek a koncepciónak a megvalósításához pluszórák finanszírozására van szükség, illetve az éves megengedett órakeret számát is növelni kell.
A táblázat tételes elemzéséhez a következőkre szeretnénk felhívni a figyelmet:
- azokban a pontokban, ahol az adott osztályok alatt többféle számadat van, a felső sorokban az a számadat szerepel, mely megfelel az Állami szabvány érvényes óratervének, a következő számadatok pedig a KMPSZ javaslatai, az összegzés a KMPSZ által javasoltak szerint történik;
- a 3. pontban „ az őshonos népek vagy nemzetiségi kisebbségek nyelve és irodalma és más nyelvű oktatás” helyett javasoljuk „ az őshonos népek vagy nemzetiségi kisebbségek nyelve és irodalma” és „ más nyelvű oktatás” megfogalmazást;
- az államnyelv és az anyanyelv oktatására egyenlő óraszámot javaslunk;
- kötelező komponensként legyen jelen a kisebbségi nemzetiségi oktatásban a más nyelvű oktatás: kategorikusan elutasítjuk azt a javaslatot, hogy az anyanyelvet a más nyelvű kategóriába sorolják ( az Állami szabvány 23. pontja);
- a nemzetiségi kisebbségek iskoláinak tanulói szociális és állampolgári kompetenciájának kialakításában fontos a magyar népismeret bevezetése.
Kérjük Ukrajna Oktatási és Tudományos Minisztériumát, vegyék figyelembe javaslatainkat és biztosítsák a választás lehetőségének jogát az adott óraterv alkalmazására a nemzetiségi kisebbségek iskoláiban. Szükségszerű az adott óratervek részletezése és az államnyelvre, az anyanyelvre és az idegen nyelvre fordított minimális órakeret meghatározása, hiszen az oktatási tér decentralizációja és a közösségek jogai az óratervek, programok és szabványok kiválasztásának folyamatában sérülhetnek a tanulók jogai a megfelelő tudásszint elérésekor abban az esetben, ha az adott intézmények finanszírozására nincs lehetőség, és fennáll a veszélye a már működő oktatási programok megszűnésének.
Beregszász
2018. március 29.
Tisztelettel
Orosz Ildikó
A KMPSZ elnöke
A levél másolatát megküldjük:
Ukrajna elnökének, Porosenko P. O. úrnak, Ukrajna miniszterelnökének, Hrojszman V. B. úrnak, Ukrajna külügyminiszterének, Klimkin P. A. úrnak, Ukrajna miniszterelnök-helyettesének az európai és euroatlanti integráció kérdésében, Klimpus-Cincadze I. O. asszonynak, Ukrajna oktatási és tudományos miniszter-helyettesének, Hobzej P. K. úrnak, az Ukrán Legfelső Tanács képviselőjének, Brenzovics László úrnak, Ukrajna Oktatási és Tudományos Minisztériuma általános, középiskolai és óvodai oktatásért felelős igazgatójának, Kononenko J. G. úrnak, a Kárpátaljai megyei oktatási főosztály vezetőjének, Szopkova H. I. asszonynak, a Kárpátaljai Pedagógus-továbbképző Intézet igazgatójának, Paljko T. V. asszonynak.